16
17
18
19
2
20
21
1
10
11
12
13
14
15
3
4
5
6
7
8
9

SLOBODNA DALMACIJA (21.02.2012.) NAKON UDARA BRODA U RIBARICU Napravimo 'morske autoceste’

kontrola plovidbe

NAKON UDARA BRODA U RIBARICU Napravimo 'morske autoceste’

Nikša Stipaničev / CROPIX

Udar teretnog broda “Lim” u ribaricu “Peter Pan” kod otoka Sveca najbolji je dokaz nužnosti veće kontrole plovidbe Jadranom, posebno u kontekstu očekivanog trostrukog povećanja pomorskog prometa na Mediteranu tijekom idućih 20 godina.

Iskustva iz La Manchea

Zbog toga Euromediteranski forum (EMEF) poziva hrvatsku Vladu da se uključi u projekt Mediteranskih morskih autocesta i da počne pregovore s Italijom o zajedničkom nadzoru pomorskog prometa Jadranom, prema britanskim i francuskim iskustvima u La Mancheuističe to dr. Tonči Tadić, predsjednik EMEF-a, dodajući da bi uvođenje “morskih autocesta” na najfrekventnijim pravcima podrazumijevalo režim odvojene plovidbe.

Režim odvojene plovidbe za sada postoji samo na području sjevernog Jadrana, odnosno na prilazima slovenskom Kopru, te talijanskim lukama Trstu, Monfalconeu i Veneciji. Brodovi koji plove prema tim lukama dužni su se kretati istočnijim kursom, dakle bliže hrvatskoj (istarskoj) obali, a nakon isplovljavanja, brode zapadnijim smjerom.

O pitanju treba li i u hrvatskom teritorijalnome moru uvesti zone odvojene plovidbe za sada nema suglasja među stručnjacima.

Neki su skloni zadržavanju postojećih plovidbenih pravila, ponajprije zbog nešto manjeg broja brodova koji plove prema našim lukama, dok se u dijelu pomoračkih, ali i ekoloških udruga zauzimaju za što hitnije uvođenje režima odvojene plovidbe, posebice na području Kvarnera, jer prema terminalu u Omišlju plove brojni tankeri s naftom.

No, jedno je sigurno, plovidba hrvatskim dijelom Jadrana nadzire se posebnim sustavom koji automatski identificira svaki brod, što se koristi za utvrđivanje odgovornosti posade za pojedine nezgode.

Podaci s radarskih postaja sigurno će se koristiti i u istrazi udara broda “Lim” u ribaricu “Peter Pan”, pri čemu sve dosad poznate okolnosti vode prema pomorcima s teretnog broda koji su u tom trenutku bili u “straži” i nisu primijetili propisano označenu ribaricu na pučini.

                                                                         LJUBICA VUKO / GORDAN ZUBČIĆ

‘Lim’ promijenio 20 imena

Brodom “Lim” upravlja riječka kompanija “Anamila” u vlasništvu Zdravka Iljadice, Šibenčanina s dugogodišnjom austrijskom, ali i riječkom adresom. U floti “Alpexa” iz Klagenfurta i njegove riječke podružnice svojedobno je plovio niz brodova, ali situacija se pogoršala, pa su sada mahom angažirani na ukrcaju hrvatskih pomoraca za druge brodare. Kurioiztet je da je brod “Lim” tijekom 28 godina plovidbe promijenio čak 20 imena.

‘Nepažnja na oba broda’

- Ispitali smo ponovno zapovjednika i prvog časnika palube teretnog broda “Lim”. U međuvremenu smo dobili podatke od Centra u Rijeci te radarske snimke kretanja brodova, pa smo neke detalje morali razjasniti - kazao nam je Boris Seljanovski, inspektor sigurnosti plovidbe Lučke kapetanije Šibenik. Činjenica je, dodao je, da je do sudara došlo zbog nepažnje i jedne i druge strane.

- E sada, koja strana je više kriva, to moramo procijeniti. Radarske snimke će nam u tome svakako pomoći jer pokazuju kako su brodovi išli, u kom smjeru, kojom brzinom te koji je brod i kada poduzeo bilo kakav manevar - kazao je inspektor. U Lučkoj kapetaniji Šibenik, najavio je, bit će ispitana i posada ribarskog broda.

O eventualnim kaznama, inspektor nije bio voljan nagađati jer policija, po njegovim riječima, još treba odraditi svoj dio posla.

- Kontaktirat ćemo s Državnim odvjetništvom, pa ćemo vidjeti hoćemo li pokretati prekršajni postupak koji podrazumijeva novčanu kaznu ili će se Državno odvjetništvo odlučiti za drukčiji oblik sankcije - zaključio je.

                                                                                           Marina Jurković